Czy projektanci, architekci, geodeci, pracownicy budów, uwzględniają krzywiznę Ziemi, np. przy budowie torów kolejowych, mostów, itp.?
Czy projektanci, architekci, geodeci, pracownicy budów, uwzględniają krzywiznę Ziemi, np. przy budowie torów kolejowych, mostów, itp.?
W codziennych, standardowych projektach budowlanych nie ma potrzeby uwzględniania krzywizny Ziemi. Jest ona zbyt mała by mieć jakieś znaczenie; o wiele bardziej istotne są zwykłe nierówności terenu. Natomiast krzywizna Ziemi jest istotna przy konstrukcjach mających odpowiednio dużą skalę długości, jak też w przypadkach, w których istotne są niezwykle czułe pomiary.
Przykładem z pierwszej z powyższych kategorii są np. bardzo duże mosty. Znanym przykładem jest most Verrazano-Narrows w Nowym Jorku – wieże na których rozpięte są liny tego mostu mają wysokość 211 metrów i odległe są od siebie o ok. 1300 metrów; w związku z tym ich szczyty są odległe od siebie o ok. 4 cm bardziej niż ich podstawy, co też musiało być uwzględnione na etapie projektowania.
Przykładem z drugiej kategorii jest detektor fal grawitacyjnych LIGO. Składa się on z dwóch ramion długości 4 km, i na takiej odległości efekt krzywizny Ziemi to ok. 1 metr. Odległość taka musiała być uwzględniona przy budowie detektora – gdyby betonowa konstrukcja tego efektu nie uwzględniała, to emitowane przez lasery detektora światło nie byłoby w stanie trafić w lustra znajdujące się a jego końcach, i nie bylibyśmy w stanie wykryć fal grawitacyjnych…