Profity z jazdy „na zderzaku”

Pytanie

Pyta Igor

W aerodynamice istnieje pojęcie „draftingu”, czyli mniejszej energii potrzebnej do jazdy jednego samochodu za drugim; profity z tego zjawiska otrzymuje ten drugi samochód, siedzący z tyłu „na zderzaku”. Czy to zjawisko jest jakoś związane z zasadą zachowania energii? Czy jeżeli temu z tyłu jedzie się lżej, to ten z przodu jakoś to odczuwa i jedzie się ciężej?

Odpowiedź

Odpowiada Damian Zdulski

„Drafting” nie wpływa na zasadę zachowania energii, która musi być spełniona. Jedynie zwiększa ono wydajność samochodu, czyli mniej energii zostanie zmarnowane na przezwyciężenie oporów powietrza i tym samym samochód pokona większą odległość przy tym samym zużyciu paliwa. Drafting nie ma negatywnego wpływu na samochód jadący z przodu. Wręcz przeciwnie! Samochód jadący z tyłu powoduje, że powietrze opływające tył pierwszego samochodu nie tworzy wirów, które normalnie dodatkowo hamują samochód podczas jazdy. Dlatego oba samochody mogą jechać szybciej lub zużyć mniej paliwa.  Można ten efekt zinterpretować w ten sposób, że jadące blisko siebie samochody zaczynają zachowywać się jak jeden dłuższy. Natomiast siła oporu powietrza w pierwszym przybliżeniu zależy od prędkości i przekroju poprzecznego pojazdu, a nie jego długości — toteż na jeden dłuższy obiekt (samochód) działa dwa razy mniejsza siła, niż w sumie na dwa krótsze (poruszające się niezależnie) o tym samym przekroju. Zjawisko draftingu wykorzystują kierowcy podczas wyścigów NASCAR,co jest pokazane na tym filmie. Należy jednak podkreślić, że podczas codziennej jazdy stosowanie draftingu może być bardzo niebezpieczne i łatwo prowadzi do wypadków. Lepiej zużyć trochę więcej paliwa, ale dojechać do celu żywym.