Dlaczego poszerzenie opon samochodowych zwiększa ich przyczepność, skoro we wzorze na siłę tarcia nie występuje powierzchnia styku?
Dlaczego poszerzenie opon samochodowych zwiększa ich przyczepność, skoro we wzorze na siłę tarcia nie występuje powierzchnia styku?
Rzeczywiście szersze opony zwykle charakteryzują się większą przyczepnością. Ten fakt nie jest związany z większą powierzchnią styku koła, gdyż jak słusznie Pan zauważył siła tarcia zależy tylko od siły nacisku. Zamiast tego typu opony wykonywane są z miększych mieszanek gumy o większym współczynnik tarcia, co przekłada się na siłę tarcia i tym samym przyczepność. Z kolei opony z miękkiej gumy muszą być szersze, gdyż szybciej się zdzierają. Oprócz tego szersze opony o wąskich i sztywnych ścianach bocznych mniej się nagrzewają oraz lepiej odprowadzają nadmiar ciepła, co jest kluczowe dla zachowania przyczepności, gdyż współczynnik tarcia gumy silnie zależy od temperatury. Dlatego właśnie w wyścigach Formuły 1 rozgrzewa się opony przed założeniem. Kolejną zaletą szerokich opon jest mniejsze ugięcie ich ścian bocznych, co przekłada się na mniejsze hamujące samochód tarcie toczne oraz lepsze parametry przy skręcaniu.