Czemu szyba paruje? I czy szybę np. w aucie szybciej można odparować przy pomocy ciepłego czy zimnego nawiewu?
Czemu szyba paruje? I czy szybę np. w aucie szybciej można odparować przy pomocy ciepłego czy zimnego nawiewu?
Szyba paruje ponieważ zawarta w powietrzu para wodna skrapla się na jej powierzchni. Żeby uniknąć zaparowanych szyb możemy albo usunąć parę wodną z powietrza, na przykład wietrząc samochód, albo ogrzać szybę, gdyż wtedy para para wodna nie będzie się na niej skraplała. Można też wykorzystać klimatyzację: efektem ubocznym działania klimatyzacji jest wysuszanie powietrza. Wynika z tego, że zarówno zimny jak i ciepły nawiew może pomóc. Ponieważ łatwiej jest kontrolować temperaturę wewnątrz samochodu niż wilgotność powietrza, to ogrzanie szyby jest pewniejszym sposobem na pozbycie się zaparowania. Z drugiej strony, przewietrzenie samochodu może być szybsze niż ogrzanie szyby. Warto więc, zanim szyba się odpowiednio nagrzeje, zadbać o wymianę powietrza.
Jakie zjawiska fizyczne kryją się za parowaniem szyby?
W powietrzu o określonej temperaturze i ciśnieniu może znajdować się określona, maksymalna, ilość pary wodnej. Stan taki nazywamy parą nasyconą i wilgotność względna pary nasyconej wynosi 100%. Zwiększenie ilości pary wodnej, czyli wilgotności, spowoduje jej skraplanie. Zmniejszenie temperatury również spowoduje skraplanie pary wodnej. Temperaturę pary nasyconej nazywamy temperaturą punktu rosy. Para wodna skrapla się na szybie, gdy temperatura szyby jest niższa niż temperatura punktu rosy. By uniknąć tego zjawiska mamy więc dwie możliwości. Możemy zmniejszyć ilość pary wodnej, co spowoduję obniżenie temperatury punktu rosy. Możemy również zwiększyć temperaturę szyby powyżej temperatury punktu rosy.