Czy eksperyment Eddingtona był powtarzany?

Pyta Tomasz Middle

Mam pytanie odnośnie eksperymentu Arthura Eddingtona, który potwierdził teorię Einsteina. Chodziło w nim o obserwację gwiazdy za Słońcem w trakcie zaćmienia i zarejestrowanie soczewkowania. Pytanie: czy jakiekolwiek obserwatorium na świecie powtórzyło te obserwacje i czy można zobaczyć wyniki?

Odpowiada Andrzej Okołów

W eksperymencie Eddingtona chodziło raczej o obserwację ugięcia (tzn. odchylenia od linii prostej) trajektorii promieni świetlnych w polu grawitacyjnym Słońca – o soczewkowaniu grawitacyjnym mówimy wtedy, gdy na skutek oddziaływania grawitacji na światło obraz danego obiektu zostanie zwielokrotniony lub wzmocniony.

Doświadczenia podobne do eksperymentu Eddingtona były powtarzane wiele razy, a ich krótkie podsumowanie można znaleźć tutaj.

Na zakończenie dodam (nieco filozoficzną) uwagę, że eksperyment Eddingtona nie potwierdził teorii Einsteina, czyli ogólnej teorii względności, z następującego powodu. Teoria, aby była teorią, musi opisywać szeroki zakres zjawisk fizycznych i generować wiele przewidywań. Doświadczalne potwierdzenie zaledwie jednego z przewidywań nie potwierdza teorii, gdyż mimo tego jednostkowego potwierdzenia, może okazać się, że inne przewidywania teorii będą sprzeczne z eksperymentem.