Czy i kiedy znikną pierścienie Saturna?

Pyta Marcin

Patrząc przez teleskop widzimy piękne pierścienie Saturna. Niestety wyglądają one na tymczasowy obiekt. Kiedy one znikną?

Odpowiada Leszek Czechowski

Niestety, nie wiadomo, kiedy pierścienie Saturna powstały i kiedy znikną. Istnienie pierścieni wokół wszystkich wielkich planet wskazuje na ich trwałość, na częste ich tworzenie lub na fakt, że żyjemy w szczególnych czasach. Ponieważ w nauce nie chcemy zakładać wyjątkowości, więc trzeba by wyjaśnić trwałość pierścieni lub znaleźć mechanizm ich częstego tworzenia. Starsze oszacowania mówiły o bardzo krótkim (w porównaniu do czasu istnienia planet) czasie ich istnienia, czasem podawano nawet okres rzędu 100 000 lat. Przeciwne hipotezy zakładają, że pierścienie są pozostałością obłoku pyłowo-gazowego, z którego powstały planety, czyli towarzyszą planetom od ich narodzin. W takim razie należałoby wyjaśnić ich trwałość. Niestety, naprawdę dobrego wyjaśnienia wciąż nie znamy. Jak widać, mimo znajomości prawa grawitacji Newtona od kilkuset lat, wciąż wiele konsekwencji tego prawa jest do zbadania.