Czy istnieją cząstki o zerowym ładunku elektrycznym i niezerowym ładunku kolorowym?

Pyta jerzy

Wszystkie cząstki tworzące „naszą” materię mogą mieć dowolny ładunek elektryczny, natomiast ich ładunek kolorowy zawsze jest zerowy (biały). Czy mogłyby (przynajmniej teoretyczne) istnieć cząstki o obowiązkowo zerowym ładunku elektrycznym, lecz niezerowym ładunku kolorowym? Jeśli tak, to czy mogłyby one pomóc wyjaśnić czym jest ciemna materia?

Ważnym składnikiem naszej materii są jądra atomowe składające się z protonów i neutronów. Protony i neutrony składają się z kwarków i gluonów. Kwarki mają niezerowe ładunki elektryczne i kolorowe. Gluony mają zerowe ładunki elektryczne i niezerowe kolorowe. Zderzając w LHC dwa protony z energią wystarczającą na produkcję cząstek tysiące razy cięższych obserwujemy strumienie cząstek (tzw. dżety) odpowiadające kierunkom lotu kwarków i gluonów, ale cząstki w strumieniu są wyłącznie cząstkami o zerowych ładunkach kolorowych (stanami związanymi kwarków i gluonów lub cząstkami nieoddziałującymi silnie). Interpretujemy ten fakt jako przejaw tzw. uwięzienia kwarków i gluonów, czyli twierdzimy, że cząstki o niezerowych ładunkach kolorowych nie istnieją jako cząstki swobodne. Mamy wiele przesłanek teoretycznych i doświadczalnych aby tak twierdzić, choć nikomu nie udało się jak dotąd ściśle matematycznie udowodnić tego faktu wychodząc od postulatów teorii oddziaływań silnych.

Przyjmując za pewnik niemożliwość istnienia cząstek swobodnych o niezerowych ładunkach kolorowych, możemy zadać pytanie czy ciemną materię mogłyby tworzyć cząstki neutralne kolorowo (białe), ale biorące udział w oddziaływaniach silnych. Ta hipoteza jest wykluczona ze względu na brak obserwacji oddziaływań ciemnej materii z nukleonami w wielu bardzo czułych eksperymentach przeprowadzonych na Ziemi.