Czy nasz Układ Słoneczny porusza się po torusie?

Pyta Jacek

Dowiedziałem się ostatnio, że nasz Układ Słoneczny, a może bardziej precyzując Słońce, porusza się po powierzchni torusa, w wyniku złożenia dwóch ruchów: po okręgu małym i po okręgu dużym, przy czym okręgi te leżą na prostopadłych do siebie płaszczyznach. Duży okrąg i jego średnica związane są z rokiem galaktycznym, nie wiem natomiast jakie są wymiary tego małego okręgu i ile trwa obrót Słońca po nim.

Odpowiada Leszek Czechowski

Środek masy Układu Słonecznego (US) porusza się wokół centrum Galaktyki. Ponieważ większość masy Układu Słonecznego zawarta jest w Słońcu, więc środek masy znajduje się zawsze w pobliżu Słońca. Niestety, ruch Słońca wokół środka masy US (lub ruch środka masy US względem Słońca) nie jest regularnym okręgiem ani elipsą. Gdyby nim był, to rzeczywiście, można by mówić, że Słońce porusza się po powierzchni torusa. Jednak ruch Słońca względem środka masy US zależy od chwilowego położenia planet US i pokazany jest dla pewnego okresu tutaj. Jak widać, określenie ruchu Słońca jako torus jest nieprecyzyjne. Podobne ruchu wokół środka masy układu planetarnego stwierdzono u innych gwiazd (i to jest jedną z metod wykrywania planet) o czym piszemy na stronie kierunku Geofizyka w geologii (najbliższa planeta).