Strona głównaPytania → Dlaczego widać tęczę przy odbiciu...

Dlaczego widać tęczę przy odbiciu światła od ekranu telewizora?

Pyta Joanna

Jestem artystką, maluję obrazy, dlatego moje pytanie nie będzie zadane naukowym językiem fizyki. Bardzo fascynuje mnie fizyka kwantowa i właśnie wczoraj doświadczyłam dziwnego zjawiska, a mianowicie światło lampy które odbijało się w wyłączonym telewizorze LED wyglądało właśnie jak fale interferencyjne (czyli tęcza); zauważyłam, że przy zapalaniu kolejnych lamp ich odbicia również były tęczowe (podobnie jak w filmach o fizyce kwantowej). Pytanie: dlaczego fale były widoczne w odbiciu telewizora?

Odpowiada Piotr Wasylczyk

Zjawiska kwantowe nie dają się łatwo zaobserwować na co dzień – zapewne dlatego tak wiele czasu upłynęło, zanim ludzie uświadomili sobie, że przyroda rządzi się prawami fizyki kwantowej.

Tęcza, którą Pani obserwowała, powstała zapewne przez interferencję i/lub dyfrakcję światła na strukturze ekranu. To, że do wytłumaczenia praw fizyki kwantowej posługujemy się analogiami do zjawisk znanych z życia codziennego (jak podejrzewam miało to miejsce w filmach, które Pani wspomina) nie oznacza, że te zjawiska pozwalają wyciągać jakieś wnioski, których nie da się wytłumaczyć bez uciekania się do teorii kwantów. Tak jest np. w przypadku rozszczepienia światła białego, które obserwujemy jako tęczę – znakomicie można je opisać przy pomocy klasycznej optyki falowej.