Jak wyliczyć orbity dwóch ciał tworzących układ podwójny?

Pyta Bartek

Czy da się wyliczyć promienie orbit dwóch ciał niebieskich tworzących układ podwójny, jeśli dane są ich masy i wiemy, że orbity są kołowe?

Odpowiada Leszek Czechowski

Ruch ciał zależny jest nie tylko od ich masy lub rozmiarów, ale także od tak zwanych warunków początkowych. Najprostszymi warunkami początkowymi jest położenie (3 współrzędne położenia) i wektor prędkości (3 składowe). Oczywiście nie muszą to być położenia i prędkości w momencie rozpoczęcia ruchu, ale w dowolnym wybranym momencie (np. w momencie rozpoczęcia obserwacji ciała). W astronomii jako warunki początkowe podaje się często tzw. elementy orbity. Załóżmy, że chcemy wprowadzić sztucznego satelitę na orbitę wokół Ziemi. Nawet ograniczając się tylko do orbit kołowych, możemy go wprowadzić na orbity w różnej odległości od środka Ziemi i okrąg orbity może być położony na różnych płaszczyznach. Musimy także określić w jakim miejscu orbity znajduje się satelita w danej chwili.  Więcej na ten temat można znaleźć np. w książce „Planety widziane z bliska”.