Jaki kolor ma czarna dziura?

Pyta Cezary

Jaki kolor ma czarna dziura? Na zdjęciach umownie jest przedstawiana jako czarna kula. Jak wiadomo, widzenie czegokolwiek zawdzięczamy temu, że przedmioty odbijają światło. Na przykład liście widzimy zielone, bo chlorofil w nich zawarty „lubi” kolory niebieski i czerwony. Za zielonym nie przepada, dlatego go odbija, a ten wraca do naszych oczu. Gdybyśmy w ciemnym pokoju zapalili czerwone albo niebieskie światło, to liść miałby kolor czarny. Naukowcy stworzyli ostatnio materiał o nazwie Vantablack, który pochłania 99,975% światła. Ludzie nie są w stanie dostrzec struktury tego materiału. Czysta czerń. Ale jak dostrzec coś co pochłania 100% światła? Czy jest w ogóle możliwe, żeby zobaczyć czarną dziurę? Czy pokrywa się to z wyobrażeniami czarnej kuli?

Odpowiada Andrzej Okołów

Widzenie zawdzięczamy nie tylko temu, że przedmioty odbijają światło, ale również temu, że je emitują np. Księżyc i planety widzimy dlatego, że odbijają światło, a Słońce i gwiazdy dlatego, że je emitują.

Natomiast czarna dziura pochłania wszystkie padające na nią promieniowanie i sama niczego nie emituje (tak długo, jak zaniedbujemy efekty kwantowej teorii pola — uwzględnienie tych efektów prowadzi do promieniowania Hawkinga, jednakże w przypadku typowej czarnej dziury jest ono bardzo słabe). Zatem czarna dziura jest po prostu czarna — w świetle widzialnym (szerzej: za pomocą promieniowania elektromagnetycznego) zobaczyć jej się nie da, a swoją obecność zdradza jedynie poprzez swoje bardzo silne pole grawitacyjne.