Kształt płomienia na stacji kosmicznej

Pyta Bazyl

Jaki kształt ma płomień świeczki na stacji kosmicznej? Podobno może być kulisty — jeśli tak, to dlaczego?

Odpowiada Damian Zdulski

Eksperymenty przeprowadzone na międzynarodowej stacji kosmicznej, przedstawione w tym filmiku, wskazują, że płomień świecy ma kształt kulisty. Efekt ten wynika z braku grawitacji. Na Ziemi na kształt płomienia głównie wpływa zjawisko konwekcji. Gorące gazy tworzące płomień mają mniejszą gęstość niż otaczające je powietrze i unoszą się do góry niczym balon. W ich miejsce jest zasysane chłodniejsze powietrze, które zawiera tlen konieczny do podtrzymania procesu spalania. Dlatego płomień ma wydłużony, stożkowy kształt. W stanie nieważkości brak jest grawitacji i tym samym nie zachodzi proces konwekcji. Zamiast tego gazy dyfundują jednorodnie w wszystkich kierunkach na skutek termicznych ruchów cząstek i stąd płomień ma kształt zbliżony do sfery. Ten proces odpowiada także za dostarczenie tlenu — jednak jest on dużo mniej wydajny od konwekcji, dlatego płomień na stacji kosmicznej jest mocno przytłumiony.