Materia i młody Wszechświat

Pyta Jakub

Czy teoretycznie patrząc w niebo w gwiazdy tak daleko, iż widać początki Wszechświata, to czy wtedy na tych przykładowo zdjęciach z „początków Wszechświata” można zaobserwować materię z której składał się młody Wszechświat, i czy ta obserwowana materia może być tą otaczającą nas materią z której np. jest stworzona poduszka, którą mam pod głową? Czy obserwujemy w teleskopach tak naprawdę atomy z których jesteśmy sami stworzeni?

Tak, zgromadzone dotychczas obserwacje astronomiczne wskazują, że materia wypełniająca Wszechświat w początkowych fazach jego istnienia miała dokładnie te same własności, co materia badana przez nas obecnie w laboratoriach na Ziemi. Młody Wszechświat był bardzo gorący i na pewnym etapie przypominał wnętrze Słońca, w którym nie występują atomy, a jedynie plazma złożona z jąder atomowych i elektronów. Później ostygł, powstały atomy, a ich charakterystyczne linie widmowe obserwujemy w promieniowaniu z najodleglejszych galaktyk. Kilka słów więcej o historii Wszechświata oraz obecnej w nim materii przeczytać można tutaj.