W jakim wszechświecie obowiązuje prawo Hubble’a?

Pyta Wojtek

Czy to prawda, że prawo Hubble'a obowiązuje tylko we wszechświecie jednorodnym? Skoro nasz Wszechświat jest niejednorodny (inaczej by nas tutaj nie było), to czy te prawo można stosować i z pewnym przybliżeniem oszacować odległości do dalekich gwiazd, galaktyk? Czy jak na razie jesteśmy bezradni do wyznaczenia tych odległości?

Odpowiada Andrzej Okołów

Prawo Hubble’a obowiązuje tylko we wszechświecie jednorodnym i izotropowym. Nasz wszechświat nie jest ani jednorodny ani izotropowy, ale wydaje się, że jest taki powyżej pewnej skali odległości. Obecnie większość kosmologów przyjmuje, że modele zakładające jednorodność i izotropowość wszechświata opisują rzeczywisty wszechświat wystarczająco poprawnie (aczkolwiek istnieje niezaniedbywalna mniejszość badaczy, która się z tym stanowiskiem nie zgadza), co by oznaczało, że w zasadzie można używać prawa Hubble’a do wyznaczania odległości do odległych galaktyk. Należy tu jednak podkreślić, że metoda ta jest dość nieprecyzyjna ze względu na niedokładną znajomość obecnej wartości stałej Hubble’a.

Jeżeli zaś chodzi o wyznaczanie „dużych” odległości we wszechświecie to stosuje się do tego szereg metod, z którymi można zapoznać się tutaj.