Z jakich cząstek składają się atomy? Co odpowiada za kolor i zapach substancji?

Pyta Karol

Czy atomy składają się wyłącznie z protonów, neutronów i elektronów? Co odpowiada za kolor i zapach substancji?

Odpowiada Damian Zdulski

Tak, atomy pierwiastków trwałych składają się wyłącznie z protonów, neutronów i elektronów. Oprócz tego istnieją jeszcze tak zwane atomy egzotyczne.  Są to związane za pomocą sił elektromagnetycznych stany cząstek o zerowym ładunku całkowitym. Jednak w ich przypadku część cząstek z zwykłych atomów jest zastąpiona innymi cząstkami subatomowymi o tym samym ładunku. Na przykład część elektronów może być zamieniona na miony, taony lub nawet ujemnie naładowane hadrony. Analogicznie część nukleonów z jądra może być podmieniona np. hiperonami, co eksperymentalnie odkryli polscy fizycy z Uniwersytetu Warszawskiego. Oprócz tego wyróżnia się jeszcze antyatomy, składające się z antymaterii. Z racji skończonego czasu życia podmienionych cząstek, atomy egzotyczne są bardzo nietrwałe, natomiast antyatomy szybko anihilują ze zwykłą materią.

Kolor materiału zależy od tego jakie częstotliwości światła dany materiał odbija i pochłania. Na przykład ciała czerwone odbijają światło w tym kolorze, a pochłaniają inne. Mechanizmy fizyczne odpowiadające za pochłanianie i odbicie światła opisane są tutaj.

Źródłem zapachu substancji są jej opary, które na skutek reakcji chemicznych pobudzają receptory węchowe.  Więcej o zapachu oraz jego kodowaniu można znaleźć  tutaj oraz tutaj.