Zderzenia i prędkość fotonów

Pyta Janek

Pytania o foton:
1. Ze względu na to, iż foton cechuje dualizm korpuskularno-falowy, może się on zachowywać jak cząsteczka. Czy fotony mogą jakoś ze sobą oddziaływać, np. zderzyć się?
2. Według doniesień naukowych http://www.geekweek.pl/aktualnosci/21771/udalo-sie-spowolnic-swiatlo-w-prozni
światło w próżni można spowolnić tak, aby osiągało wartość mniejszą od c. Według innych doniesień udało się również przekroczyć prędkość światła, o czym można przeczytać tu http://www.matematyka.wroc.pl/matematykawokolnas/predkosc-swiatla
Chciałbym prosić o potwierdzenie lub zdementowanie tych informacji. Jeśli są prawdziwe to jakie niesie to konsekwencje?

ad 1. Tak, dwa fotony mogą zderzyć się. Jeśli energia obu fotonów w ich układzie środka masy będzie wystarczająco duża, to produktami tej reakcji mogą być np. elektron i pozyton.

ad 2. Pod podanymi linkami nie ma odniesień do oryginalnych prac, a same teksty są na tyle nieprecyzyjne, że trudno mi na ich podstawie domyślić się o co chodzi. Prawdopodobnie autorzy eksperymentów nadużyli języka przy interpretacji swoich wyników, a potem zostało to jeszcze przekręcone przez dziennikarzy, co jest bardzo częstym zjawiskiem. Gdyby naprawdę zaobserwowano spowolnienie lub przyspieszenie światła w próżni, to byłoby to epokowe odkrycie zmuszające nas do modyfikacji podstawowych teorii fizycznych, które znamy od ponad stu lat. O takim wydarzeniu na pewno byłoby głośno w CERNie (gdzie teraz jestem), i na pewno nie umknęłoby to mojej uwadze. W tym sensie mogę te informacje zdementować.