Znaczenie ruchu układu słonecznego wokół centrum galaktyki

Pyta Mariusz

Moje pytanie dotyczy naszego układu słonecznego, który porusza się wokół centrum galaktyki z prędkością około 220 km/s. Czy dynamika układu związana z tym ruchem uwzględniana jest w obliczeniach analitycznych lub numerycznych wzajemnych oraz bezwzględnych (w przestrzeni kosmicznej) położeń, czasów obiegów oraz kształtu trajektorii ruchu Słońca, planet i księżyców? Sama Droga Mleczna również się porusza — czy to jest uwzględniane przy tego typu obliczeniach?

Odpowiada Leszek Czechowski

Wszystko zależy od rozpatrywanego problemu i żądanej dokładności. Na ruch sztucznego satelity siły bezwładności związane z nieinercjalnością układu środka masy naszego układu słonecznego mają niewielki wpływ. Natomiast dla ruchu komety oddalającej się do Obłoku Oorta siły bezwładności są istotne, tak samo zresztą jak siły grawitacji od bliskich gwiazd. Uczeni starają się też określić siły bezwładności w układzie środka masy Galaktyki. Do pomocy w zdefiniowaniu jak najbardziej inercjalnego układu służą m.in. obserwacje z dalekich radioźródeł.