Czy można rozpatrywać długości krótsze od stałej Plancka?

Pyta Michał

Czemu długość Plancka jest najmniejszą długością mającą sens fizyczny? Czemu krótsze długości jej nie mają?

Długość Plancka jest jedyną wielkością o wymiarze długości, którą można zdefiniować jako kombinację znanych nam fundamentalnych stałych fizycznych: stałej Plancka $\hbar$, prędkości światła $c$, oraz stałej grawitacyjnej $G$. Te stałe reprezentują trzy (wydawać by się mogło) zupełnie niezależne fundamentalne zagadnienia fizyczne: mechanikę kwantową, teorię względności, oraz oddziaływanie grawitacyjne. Dlatego też wydaje się bardzo naturalnym postulat, iż długość Plancka także musi mieć zasadnicze znaczenie w przyrodzie, i podejrzewa się, że w skalach odpowiadających tej długości powinny mieć znaczenie efekty kwantowej grawitacji. Natomiast długość Plancka (oznaczana $l_P$) jest niezwykle mała – wynosi ona

$$
l_P = \sqrt{\frac{\hbar G}{c^3}} \simeq 1,61623 \times 10^{-35} \textrm{m}.
$$

Warto przypomnieć, że jądra atomowe mają rozmiary rzędu $10^{-15}$ m, zatem są o 20 rzędów wielkości większe niż długość Plancka! Z powodu ograniczeń związanych z dostępną aparaturą i energiami, jak na razie nie jesteśmy w stanie przeprowadzić eksperymentów na tak krótkich odległościach, rzędu $l_P$. Ponadto sama teoria kwantowej grawitacji nie została jak na razie w pełni sformułowana, ani tym bardziej potwierdzona w jakikolwiek doświadczalny sposób, zatem nie jesteśmy w stanie dokładnie przewidzieć, jakich efektów na tak małych odległościach należy się spodziewać. Z tego powodu nie bardzo ma sens rozważać odległości mniejsze od długości Plancka, przynajmniej dopóki nie zrozumiemy, czy rzeczywiście ma ona znaczenie w kwantowej grawitacji, i jak fizyka w tej skali wygląda. Można sobie wyobrazić, że w przyrodzie istnieją zarówno krótsze skale długości niż długość Plancka, jak też dłuższe (ale też istotnie krótsze niż rozmiary jąder atomowych); znaczenie stałej Plancka wynika przede wszystkim z jej związku z wypisanymi wyżej znanymi nam stałymi fizycznymi. Jeśli zostaną odkryte jakieś zjawiska i inne dotychczas nieznane fundamentalne stałe, to być może nasz punkt widzenia się zmieni…

Warto też przypomnieć, że o pewnych problemach ze zdefiniowaniem stałej Plancka pisaliśmy tutaj. Z kolei inne wielkości, które podobnie jak długość Plancka można zdefiniować używając znanych nam fundamentalnych stałych fizycznych, wypisane są tutaj.